[PLPUG] Grupy w statucie

Wojciech Zając wojtek w reu.pl
Sob, 18 Sty 2014, 01:50:13 CET

Witajcie!

Mam propozycje zmian w rozdziale 5 "Grupy  i koła". To są wstępne
zmiany, które należy traktować bardziej jako propozycje, ponieważ są
dość znaczne, a nie miałem okazji jeszcze z nikim ich konsultować. Tutaj
link
<https://github.com/WojtekReu/plpug-statut/blob/master/PLPUG-Statut.rst>
do statutu ze zmianami. Nie zmieniałem numeracji artykułów, a dla nowych
numerację nadawałem "Art. XX-1." i tak do 13. Poniżej opisuję powody zmian.

1. Dodałem zapis "Grupy posiadają osobowość prawną". W kilku innych
przykładowych statutach spotkałem się z przyznawaniem osobowości prawnej
lub zaznaczeniem nieprzyznania jednostkom terenowym osobowości prawnej.

2. Dodałem Komisję Rewizyjną dla Grupy, ponieważ wydaje mi się, że musi
być w takim przypadku organ kontrolny Zarządu Grupy. Dodałem od razu
cały rozdział analogicznie jak dla Krajowej Komisji Rewizyjnej.

3. Zarząd Grupy podlega Zarządowi Krajowemu, a wcześniej było, że Grupa
podlega Zarządowi Krajowemu.

4. Grupy nie posiadają własnego majątku, ale mają uprawnienia do
korzystania z majątku Stowarzyszenia, więc dodałem/zmieniłem zapisy z
tym związane, lecz nadal mam wątpliwości czy może Grupa powinna posiadać
własny majątek? Poza tym nie wiem czy finansowanie Grupy nie jest za
ogólnie opisane w statucie, ponieważ nie wynika z niego źródło
finansowania, a wymagania te są opisane w Prawie o Stowarzyszeniach.

5. Zarząd Grupy uchwala nowych Członków Grupy. Ja rozumiem, że do
Zarządu Grupy wpływa wniosek osoby, która chce zostać przyjęta do Grupy
a jednocześnie do Stowarzyszenia i Zarząd Grupy na swoim posiedzeniu
uchwala przyjęcie osoby i informuje Zarząd Krajowy, tzn konkretną osobę
z Zarządu Krajowego, a ta osoba sprawdza czy nie ma zastrzeżeń i
odpowiada Zarządowi Grupy, który odpowiada zainteresowanej osobie. W
przypadku gdy to Członek Stowarzyszenia chce przyłączyć się do Grupy, to
Zarząd Krajowy nie musi być informowany.

6. Dla koła wpisałem brak osobowości prawnej oraz określiłem że Zarząd
Grupy i Zarząd Krajowy nadzoruje działanie odpowiednich Kół.

7. Ważną zmianą nie dotyczącą Grup jaką chcę jednocześnie zaproponować,
to ustalanie składki przez Walne Zebranie, a nie przez Zarząd. Uważam,
że skoro Walne Zebranie uchwala roczny budżet, to powinien również
zdecydować o składkach, ponieważ te dwie sprawy są ściśle ze sobą
związane. Natomiast Zarząd Krajowy, który przygotowuje budżet do
uchwalenia powinien właśnie zaproponować wysokość składek tak, aby
budżet mógł być bezpiecznie zrealizowany.

*Przydałaby mi się pomoc przy dalszym dokładnym opracowaniu zapisów do
statutu, ponieważ samemu łatwo się pogubić. Może ktoś chce przyłączyć
się online lub jakieś spotkanie w Warszawie, jeżeli ktoś z Warszawy lub
okolic?*

Poniżej jeszcze linki do innych statutów, na których opierałem się:
http://www.sosoliwa.pl/?page_id=278
http://www.pzg.org.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=40:statut&catid=18:gowna&Itemid=70
http://www.sbp.pl/repository/SBP/ZarzadGlowny/Statut_SBP_2009.pdf
http://www.szort.com.pl/?pg=9