[python-nl] Nederlandse Datumvelden en Komma's in Django's Forms

Rick van Hattem Rick.van.Hattem at fawo.nl
Tue May 12 21:25:19 CEST 2009

On Tuesday 12 May 2009 19:04, Klaas van Schelven wrote:
> Dames & Heren,
>
> Sinds een half jaartje speel ik af en toe eens met Django. Ik moet zeggen
> dat het me in het algemeen erg goed bevalt. Ga je buiten het betreden pad,
> dan kan het landschap er soms echter wat dor bijliggen.
>
> Ik zou graag Nederlandse datumnotatie gebruiken in de datumvelden (zowel
> bij het weergeven als bij het parsen) in mijn forms.
> Vergelijkbaar: komma's ipv punten in DecimalFields / FloatFields.
>
> Wat googlen levert eigenlijk behoorlijk weinig op, behalve een algemene
> verwijzing naar Babel.

> [...]

Deze feature zit niet ingebouwd in Django, maar het is vrij eenvoudig zelf een
formfield te bouwen die dit wel kan. Een voorbeeld hiervan is deze ticket:
http://code.djangoproject.com/ticket/5526

Sowieso is dit vrij eenvoudig te bereiken met de locale module, om eventjes
een klein voorbeeld te geven:

import locale
locale.setlocale(locale.LC_ALL, 'nl_NL')
print locale.atof('123,456')

Mvg,

--
Rick van Hattem	Rick.van.Hattem(at)Fawo.nl