[python-nl] python system administration

Gijs Molenaar gijs at pythonic.nl
Thu Oct 15 18:08:23 CEST 2009

Hallo iedereen,

Ik ben momenteel bezig om wat beheertools te schrijven voor mijn
server. Ik wil geautomatiseerd een user kunnen toevoegen, een svn
aanmaken (of whatever), apache configureren, awstats configureren, dat
soort dingen. Ik ben nu zelf allemaal tools aan het schrijven om dit
te doen, maar ik begin het idee te krijgen dat ik het wiel opnieuw aan
het uitvinden ben.  Kent een van jullie een python library waarmee dit
allemaal wat makkelijk wordt? Een soort van unix system admin module,
zoiets als fabric is voor het deployen van je project. Het liefst dat
je ook abstracter naar dit soort dingen kan kijken (zoals enable/
disable awstats). Ik zit al een tijdje te brouwsen maar kan niet echt
iets vinden.

Ik bedoel dan dingen als:
  * directories aanmaken
  * permissies goed zetten
  * permissies controleren
  * files copieren
  * string replace in files
  * losse commando's aanroepen
  * users aanmaken / verwijderen
  * user gegevens aanpassen
  * Bovenstaande punten dan weer groeperen
  * Groupen actieveren, deactiveren

Ik kan het zelf maken, maar ik heb het idee dat meer mensen dit soort
problemen hebben gehad. Het doet me een beetje aan zoiets als CFEngine
denken.

Ik kijk uit naar een antwoord,

  - Gijs Molenaar