[python-nl] Versie beheer opslaan in objecten of modules

Wichert Akkerman wichert at wiggy.net
Thu Jul 8 12:21:21 CEST 2010

On 7/8/10 12:19 , Gerard Petersen wrote:
> V.w.b. de valuta koersen; Bij buitenlandse valuta betekend dat, althans
> voor buitenlandse ZZP-ers die BTW plichtig zijn in NL, tevens de kans op
> andere (namelijk buitenlandse) wetgeving. Om voor mezelf de complexiteit
> niet exponentieel toe te laten nemen beperk ik me (voorlopig nog even)
> alleen op Europa/Nederland.

Zo moeilijk is die wetgeving niet voor dienstverlening. Er zijn
eigenlijk maar vier scenarios:

* werk binnen Nederland: 19% BTW, zelf in rekening brengen bij klant
   en afdragen aan de fiscus
* werk binnen EU aan ander bedrijf: BTW verschuiven naar ander bedrijf,
   "VAT shifted" en BTW-nummer van andere bedrijf op je factuur zetten
* werk binnen EU aan een particular: 19% BTW, zelf in rekening brengen
   bij klant en afdragen aan de fiscus
* werk buiten de EU (ook al is het binnen Schengen): niet BTW plichtig

Wichert.