[python-nl] genereren van drukwerk kwaliteit PDFs vanuit python

Maurits van Rees maurits at vanrees.org
Fri Oct 22 17:16:56 CEST 2010

Op 22-10-10 16:41, matthijs kadijk schreef:
> Beste mede Pythonista's
>
> Voor een klant wil ik graag brochures genereren in PDF formaat.
> Als ik wat zoek op Python en PDF komt ik al snel op reportlab uit.

Ook wel eens gebruikt ja. Bij Zest Software hebben we dat gebruikt voor
ons Plone product voor makelaars:
http://pypi.python.org/pypi/collective.realestatebroker
Ik heb zelf niet aan reportlab-integratie gewerkt, maar als je in dat
pakket zoekt naar reportlab, vind je misschien wel handige voorbeelden.

> [...]
> DTP pakket, de output die naar de drukker gaat heeft o.a. hulplijnen
> voor het bijsnijden van het papier etc. Ik weet verder niet veel van
> drukwerk en de eisen die drukkers aan de PDF's stellen, en wellicht is
> de interne opbouw van de PDF ook wel anders dan de PDF's die ik
> normaal op mijn beeldscherm bekijk. Is het mogelijk om dit soort
> "drukwerk: PDF te genereren met Reportlab, en zo ja waar kan ik
> informatie vinden hoe dat gaat.
>
> Als het niet mogelijk is, dan de vraag of er andere tools een te
> bevelen zijn om dit voor elkaar te krijgen.

Geen ervaring mee, maar Produce & Publish (eventueel in de Lite versie)
is gebaseerd op python:
http://www.produce-and-publish.com/
http://pypi.python.org/pypi/zopyx.smartprintng.lite

Maurits