[python-nl] nieuwe ontwikkelingen - pypy

Martijn Faassen faassen at startifact.com
Tue Dec 13 15:54:33 CET 2011

Hoi,

2011/12/13 Jeroen Dekkers <jeroen at dekkers.ch>:

> Je kan er in ieder geval voor zorgen dat je python 2 code makkelijk
> naar python 3 te converteren is. Dus de dingen die in python 3 anders
> zijn zoveel mogelijk vermijden of op een manier doen die automatisch
> met 2to3 te converteren is. Daarnaast is het mogelijk om in 2.6
> __future__ imports van bijvoorbeeld print_function te doen.

Dat is goed advies, er is van alles mogelijk in Python 2.7 op dat
gebied. Je hoort echter ook
gemengde berichten over 2to3 - het alternatief wat veel mensen
aanraden is om een subset van Python 2
en Python 3 te schrijven, eventueel geholpen door wat libraries. Dat
is ook weer niet heel erg mooi.

> Ik vind PyPy eigenlijk een stuk interessanter dan Python 3.

Daar ben ik het mee eens; hoewel PyPy niet op taal definitie gebied
innoveert, is er behalve de snelheidswinst ook allerlei ander
interessant werk mogelijk; diepgaande netwerk integratie is een
bekende PyPy demo, dat is gebouwd op transparante proxies (waar ook
andere dingen mee kunnen), research in betere parallele code door
software transactional memory, enzovoort.

> Het enige
> probleem is dat veel C extensies niet werken.

Ja, zoals ik elders op deze thread berrichte wordt wel gewerkt aan een
C API compatibility laag, maar dat is nogal hacky en  ik heb niet de
indruk dit heel voorspoedig gaat. Ik denk dat de beste manier om C
extensies te schrijven zodat het met PyPy werkt op dit moment ctypes
is, dat ondersteunt PyPy namelijk wel. Er is ook wel wat denkwerk
gaande om Cython ook PyPy te laten ondersteunen, maar dat zal nog wel
even duren.

Groeten,

Martijn