[Spambayes] spambayes

Amedee Van Gasse amedee at amedee.be
Sun Nov 12 11:05:11 CET 2006

Op zondag 12-11-2006 om 09:41 uur [tijdzone +0100], schreef Arie-Jan:
> Hello,
> I downloaded SpamBayes, but the configuration for me is far to
> difficult. I am from the Nederlands so i hardly can read the gide. It
> is to technical and my experians with computer is not so big. Plaes
> make a translation in dutch.
> Urlier i downloaded Spamfighter. It was more easy to work with because
> ist is full automatic.
>
> Greatings Arie-Jan

*****
For those of you who don't understand Dutch:
1. I asked Arie-Jan what mail program he uses, I guess OE.
2. I explained that afaik none of the devs speak Dutch.
3. I mangled the relevant FAQ entry trough one of the online
translators.
4. I asked him to clean up the translation, and send the result back to
the devs. I'm sure one of you will find a nice spot for it somewhere on
the website.
*****

Hallo Arie-Jan,

Vreemd, een Nederlander die geen Engels begrijpt. Terwijl de meeste van
jouw landgenoten daar net prat op gaan. :)

Je hebt nagelaten te vertellen welk mailprogramma je gebruikt, dus nu
moet ik gokken. Op basis van je emailheaders vermoed ik dat het Outlook
Express is. Maar je zou het mij ook gemakkelijk kunnen maken en het
gewoon vertellen.

Je vraagt om een Nederlands vertaling, maar voor zover ik weet, spreekt
geen enkele van de programmeurs Nederlands. En het is allemaal
vrijwilligerswerk. Deze Vlaming is geen programmeur, maar ik ben ook
geen professioneel vertaler. Bovendien gebruik ik Outlook Express niet,
ik gebruik zelfs geen Windows!

Als je een snelle maar niet zo nauwkeurige vertaling wil van een
webpagina, dan kan je gebruik maken van de populaire Babelfish:
http://babelfish.altavista.com/
Babelfish blijkt offline te zijn, maar als je via Google zoekt naar
"online translation", dan is de tweede keuze Worldlingo:
http://www.worldlingo.com/en/websites/url_translator.html

Wat je nodig hebt, is vraag 4.21 van de FAQ.
Machinaal vertaald wordt dit:

----------KNIP----------
4.21   Hoe zette ik SpamBayes en Outlook Express op?

   1. Download de recentste versie van SpamBayes van de downloadpagina.
   2. Stel de installateur in werking - u wilt „sb_server“, niet het
elektrische toestel van Vooruitzichten.
   3. Open Outlook Express.
   4. Van het menu van „Hulpmiddelen“, kies „Rekeningen“.
   5. Selecteer uw postrekening en klik „Eigenschappen“.
   6. Klik de „Servers“ tabel.
   7. Maak een nota van wat u momenteel in ingang hebt de van de
„inkomende postserver“ (de naam van uw POP3 server).
   8. Verander de „inkomende postserver“ van de naam van uw POP3 server
in „localhost“ (geen citaten).
   9. Klik „O.K.“.
  10. Klik „Dicht“.
  11. Open de SpamBayes configuratiepagina in http://localhost:
8880/config (u kunt dit via de dienbladtoepassing doen, of enkel type
dat in uw browser richt).
  12. Ga de naam van uw POP3 server in de hoogste doos („Verre Servers“)
in. Dit is wat u in stap 7 neerschreef.
  13. Ga „110“ (geen citaten) in de tweede doos („havens SpamBayes“) in.
  14. Tik „onzeker“ en „spam“ dozen in „Notate aan“ optie, ongeveer
halverwege onderaan de pagina.
  15. Klik de „sparen configuratie“ knoop aan het eind van de pagina.

Alles zou nu opstelling moeten zijn. Probeer doen verzendenontvang - de
post zou moeten aankomen normaal, maar om het even welke post dat
SpamBayes ongeveer onzeker is zal 'onzeker hebben,' (1.0.x) of
'unsure at spambayes.invalid (1.1.x) in de ontvankelijke lijst, en om het
even welke post die SpamBayes denkt is spam zal hebben 'spam,' (1.0.x)
of 'spam at spambayes.invalid (1.1.x) in de ontvankelijke lijst. U kunt
Tovenaar van de Regels van Vooruitzichten gebruiken de Uitdrukkelijke om
regels tot stand te brengen die automatisch deze berichten tot andere
omslagen leiden, bijvoorbeeld:

   1. Cre�ër twee nieuwe omslagen in Outlook Express, één genoemd
„Mogelijke Troep“ en één genoemd de „Post van de Troep“.
   2. Doe Tools->Message Rules->Mail.
   3. Klik „Nieuw“ om een nieuwe regel (ik denk dat als er geen
bestaande regels zijn het dit voor u zal doen) tot stand te brengen.
   4. Klik „waar aan lijn mensen“ in de hoogste doos bevat, en
„verplaats het naar de gespecificeerde omslag“ in de tweede doos.
   5. Klik het blauw „bevat mensen“ in de derde het „onzekere“ doos en
type (geen citaten), dan klik „Add“, dan klik „o.k.“.
   6. Klik blauw „gespecificeerde omslag“ in de derde doos en vind en
selecteer omslag de van de „Mogelijke Troep“ die u in stap 1 maakte, dan
klik „o.k.“.
   7. In de vierde doos, noem de regel „onzekere SpamBayes“
   8. Herhaal stappen 3 door 8, maar type „spam“ eerder dan „onzeker“,
kies de omslag van de Troep „van de Post“, en noem de regel „SpamBayes
spam“
   9. Klik o.k.

De post zal nu verdeeld worden tussen uw Inbox, de mogelijke omslag van
de Troep, en de omslag van de Post van de Troep, afhankelijk van hoe het
geclassificeerd was. U doet opleiding door het enveloppictogram tweemaal
te klikken en de overzichtspagina in te vullen die opent.

Merk op dat er een gebrek in deze methode is: als u post van iemand
krijgt wie „onzeker“ of „spam“ in hun e-mailadres heeft, die berichten
zullen ook bewogen worden. (Het probleem gebeurt omdat het Outlook
Express in zo beperkt is kan het filtreren het doen). Er is een manier
aan alternerende actie dit, vraag zo de adressenlijst als het een
probleem is. Wanneer definitieve versie 1.1 wordt gemaakt, het zal dit
probleem vermijden (in plaats van enkel „onzeker“, het voegt
„unsure at spambayes toe.ongeldig ").

Als u any more vragen hebt, gelieve te kijken door de rest van dit FAQ,
en als u niet het antwoord kunt vinden, vraag de adressenlijst.
----------KNIP----------

Dit is een typische machinale vertaling: het klink redelijk belachelijk,
maar je hebt al ongeveer een idee waarover het gaat.

Als ik je een goede raad mag geven: neem de tijd om deze tekst om te
zetten naar mooi Nederlands, en stuur het resultaat naar de
ontwikkelaars. Dat allemaal in het kader van "vrijwilligerswerk". Ze
zullen je er zeker dankbaar voor zijn.

Vriendelijke groeten,

--
Amedee Van Gasse