[TehPUG] هماهنگی جلسه ۱۵ پاگ تهران، سه‌شنبه مورخ ۹۳/۱/۱۹ ساعت ۱۷ تا ۱۸

Naser Hasani snhasani at gmail.com
Sun Apr 6 08:51:18 CEST 2014

سلام، به همه دوستان

(*توجه*: مطلب ذیل کمی طولانی، خواهش می کنم سر فرصت مطالعه کنید)

متاسفانه من به خاطر مشغله های روزمره و همسو نبودن زمان برگزاری جلسات با
اوقات کاریم؛ توفیق حضور در این جلسات رو نداشتم ولی از ابتدا به واسطه همین
ایمیل ها در جریان جلسات و حواشی اون بودم. با توجه به بحث های صورت گرفته و
استارت مجدد مباحث بد ندیدم چندتا نکته رو عنوان کنم تا شاید مفید واقع بشن.

لازمه بقای یک اجتماع، پویای و مولد بودن.

من به شخصه بنا به دلایلی، که اینجا مجال عنوان کردنشون نیست، هدف چنین انجمن
رو در درجه ی اول شناسوندن و اشاعه اون چیزی که مورد اشتراک اجزای اون انجمن،
به دنیای خارج از اون می دونم. اون چیز، *پایتون*.

به همین منظور و دوباره بنا به دلایل دیگه ای، راه رسیدن به هدف فوق رو آموزش
و تولید محتوا می دونم که افراد خارج از گود رو بتون جلب بکنه. برای اینکه
منظورم رو از تولید محتوا و آموزش مشخص تر بگم می تونم به موارد زیر اشاره کنم:

   - ایجاد منبع آموزشی جامع به صورت باز

   1. ویکی
      2. کتاب
      3. مستندات تعاملی (learnlayout.com <http://fa.learnlayout.com>)

   - محتوای تعاملی برای آموزش کاربردی به روش ببین و تکرار کن (مثل سایت
   comcodecademy.com <http://www.codecademy.com/tracks/python>)
   - ویدیوهای آموزشی

این قبیل از موارد بیشتر پاسخگوی نیاز تازه کار ها است. تازه کارهای که تازه
قرار با دنیای برنامه نویسی آشنا بشن. ولی برای کسانی که خودشون توی گود دیگه
درحال کار کردن هستن باید چیزهای فراتر از مسائل اون گود باشه تا بتونه نظر
اون‎ها رو هم جلب کنه. برای جلب این افراد موارد زیر می تونن مفید واقع بشن:

   - بیان مزایا و نقاط قوت پایتون با ارائه مثال های از دنیای واقعی (کاربردی)
   - تشریح و مسائل(problem) متداول دنیای برنامه‎نویسی با روش های پایتونی
   - اشتراک گذاری سورس کدها و منابع جدید

هرچند موارد گفته شود تا به اینجا علاوه بر اینکه هدف آموزش رو پوشش میده و
مربوط به بحث تولید محتوا، ولی به صورت ضمنی باعث پویای هم میشه. حالا اگر
بخوام کم جزئی تر بپردازم به این مبحث تا دوستان علاقه‎مند فعال رو هم راضی
نگه داریم؛ چند مورد به نظرم رسید که اینا هستن:

   1. پایه گذاری یک محصول کاربری که نیاز روز کاربران عادی یا حرفه ای هست
   (برای وجه بین المللی انجمن)
   2. پیاده سازی یک ایده (web-app) (مثل: داشبوردی برای سامان دادن به امور
   کاری و روزمره)
   3. ایجاد پادکستی برای پوشش اخبار مربوط به پایتون و فعالیت های انجمن هر
   چند هفته یکبار

و در آخر درباره ی نحوه برگزاری جلسات و نحوه ی تعامل اعضا باید عنوان کنم که
در حقیقت گزینه ی دیدارهای فیزیکی برای انجام تمامی کارها، سخت و نشدنی جلوه
مبکنه برای دنیای امروز و پایتختی که در اون ساکنیم. پیشنهاد من انجام امورات
به صورت مجازی و از راه دور که خوشبختانه اکثر دوستان فعلی، در استفاده از
ابزارهای دنیای مجازی برای برقراری ارتباط و تعامل مشکلی ندارن.

از طرفی عنوان مجازی به معنی شبکه های نظیر فیس‎بوک و... نیست. بلکه در
چارچوبی مشخص، که می تونه شامل یه وبلاگ گروهی، کانال های گفتگو و انجمن ها
باشه که بتونه بعدها به گروه هویت بده و برند و شخصیت مستقلی براش بسازه.

در رابطه با جلسات حضوری اگه سر مکان و زمانش به یه اجماع کلی و ثابت برسیم
اون وقت می تونه سازنده باشه؛ و محفلی برای ارائه کارها و بیلان امور انجام
گرفته توسط اعضا، هم اندیشی درباره ی مسائل و موضوعات، هماهنگی و تقسیم وظایف
برای انجام کارها، برگزاری کارگاه های آموزشی برای اعضای جدید و....

*هم نوعان من بی‎شمارند؛*
*اما، هم‎نیازانم، اندک!*

هم‎نیازان، لطفاً کمی همت. :)

با سپاس، سید ناصر حسنی.