[python-nl] lagen

Michiel Overtoom motoom at xs4all.nl
Sun Jun 1 13:28:49 CEST 2014

On Jun 1, 2014, at 11:36, Marc Stevens wrote:

> Is het in python met pygame  ook mogelijk om in verschillende lagen te werken?
> Ik zou dan een spel kunnen maken met foto in bmp formaat (of zelfs in jpg indien
> mogelijk) die ik zelf heb gemaakt in Photoshop als decor in bijvoorbeeld laag 0
> (of laag 1).
> Vervolgens zou ik nog over die laag een tweede laag kunnen aan brengen met
> bijvoorbeeld een venster waar text in staat, bijvoorbeeld de score of
> mededelingen.
> Tenslotte zou je misschien een laag kunnen aanbrengen voor sprites over te laten
> bewegen

In veel pygame programmaatjes zie je dat het volgende gebeurt in elke iteratie van de eventloop:

1. wis het scherm (of plaats een achtergrond)
2. teken de spritegroups
3. drawtext de score
4. display.flip()

In stap 1 t/m 3 teken je eigenlijk op een onzichtbare backbuffer. Die wordt in stap 4 pas zichtbaar voor de gebruiker.

Tussen stap 1 en 2 zou je nog andere achtergronden over de bestaande achtergrond heen kunnen blitten (bitmap met transparantie). Zo kun je parallax-effecten maken.

Groes,